دوره مراقبت پرستاری از افراد مبتلا به دیابت
مراقبت پرستاری از افراد مبتلا به دیابت |
||||
Nursing professional care in diabetics persons |
||||
ردیف |
تعریف دوره |
دوره آموزش مهارتی و حرفه ای مراقبت پرستاری در فرد مبتلا به دیابت یکی از دوره های حرفه ایست که دستاورد آن تربیت پرستارانی با دانش کافی و مهارتهای لازم در رابطه با بیماری دیابت, روشهای جدید تشخیص و درمان , مراقبتهای لازم و حمایتهای اجتماعی برای افراد مبتلا به دیابت در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانهای دولتی, درمانگاهها, کلینیکها و بیمارستانهای غیردولتی مطبها و مراقبت در منزل در زمینه بهداشتی درمانی و مراکز مراقبتی، نگهداری و حمایتی در طی فرایند ارائه مراقبت پرستاری از بیمارستان تا جامعه می باشد |
|
|
1 |
هدف کلی یاد گیری |
هدف اصلی از برگزاری دوره توانمند سازی پرستاران در انجام اقدامات و برنامه های مراقبتی و آموزشی به منظور ایجاد تغییر در سبک زندگی افراد جامعه در جهت پیشگیری از ایجاد عوارض دیابت، مدیریت بیماری، کنترل عوارض و بازتوانی است. |
|
|
2 |
سطح تحصیلات |
دارندگان مدرک کارشناسی پرستاری و بالاتر |
|
|
3 |
طول مدت دوره |
مدت برگزاری دوره: 450ساعت (از 80 تا 160 روز) 4تا 8ماه |
|
|
4 |
بخش های اصلی دوره |
روش آموزش |
زمان |
|
5 |
پیشگیری از دیابت |
سبک زندگی سالم در جامعه اصول پیشگیری و غربالگری بهره گیری از رسانه در آموزش آحاد جامعه مشاوره های قبل از ازدواج |
نظری |
240 |
6 |
آموزش به مددجو و خانواده (زندگی با دیابت) |
آشنایی با اصول و تکنولوزی آموزشی و روشهای نوین آموزش و یادگیری در گروه های سنی مختلف توصیف متابولیسم طبیعی گلوکز آشنایی با پایش قند خون آشنایی با عوارض دیابت و روشهای پیشگیری نقش تغذیه، ورزش و تحرک فیزیکی و عدم مصرف دخانیات در پیشگیری و کنترل دیابت و عوارض آن آشنایی با نحوه ی تزریق داروهای تزریقی از جمله انسولین، ویکتوزا و مصرف سایر داروها نحوه استفاده و نگهداری قلم های دارویی آشنایی با انجمن ها و گروههای حمایتی در دیابت مشاوره، روان¬درمانی، گروه درمانی و خانواده درمانی اموزش مراجعه به پزشک به صورت دوره ای برای پیشگیری از عوارض توانبخشی (مراقبت های طویل مدت در بیمارستان و جامعه) |
عملی |
4320 |
7 |
آموزش بیمار و خانواده |
آشنایی با اصول و تکنولوزی آموزشی و روشهای نوین آموزش و یادگیری در گروه های سنی مختلف توصیف متابولیسم طبیعی گلوکز آشنایی با پایش قند خون آشنایی با عوارض دیابت و روشهای پیشگیری نقش تغذیه، ورزش و تحرک فیزیکی و عدم مصرف دخانیات در پیشگیری و کنترل دیابت و عوارض آن آشنایی با نحوه ی تزریق داروهای تزریقی از جمله انسولین، ویکتوزا و مصرف سایر داروها نحوه استفاده و نگهداری قلم های دارویی آشنایی با انجمن ها و گروههای حمایتی در دیابت مشاوره، روان¬درمانی، گروه درمانی و خانواده درمانی اموزش مراجعه به پزشک به صورت دوره ای برای پیشگیری از عوارض توانبخشی (مراقبت های طویل مدت در بیمارستان و جامعه) |
نظری |
1200 |
8 |
درمان، و مراقبت مبتنی بر فرایند پرستاری |
بررسی وضعیت سلامت مددجو بر اساس فرآیند پرستاری طراحی پرستاری در مشکلات حاد و مزمن مددجویان دیابتیک مراقبت¬های پرستاری در درمان¬های رایج و نوین (انواع دیالیز، پیوندها، طب ایرانی، استفاده از سلولهای بنیادی، ازون تراپی، وکیوم تراپی، لیزر تراپی، لارو درمانی و...) مراقبت¬های پرستاری مبتنی بر شواهد در انواع دیابت آموزش مصرف داروها طبق تجویز و تبعیت از درمانها ملاحظات خاص در گروه های آسیب پذیر (زنان باردار، کودکان و سالمندان) پیگیری فرایند ارائه مراقبت پرستاری در منزل (homecare follow up) |
نظری |
900 |
9 |
آموزش روش های برطرف کردن اختلالات خواب |
شناخت اختلالات خواب و راهکارهای بهبود آن: - توضیح در خصوص مشکل قطعی تنفس حین خواب در افراد چاق - توضیح عوارض خروپف در ایجاد مشکلات ثانویه - توضیح در خصوص تاثیر این عوامل در کیفیت خواب و مشکلات ناشی از آن در محل کار، رانندگی و.. - تشریح راه های تشخیص اختلالات خواب و بررسی راه های درمان آن ها - بررسی عوامل غذایی بر ایجاد اختلالات خواب - بررسی مطالعات موجود در این مورد |
نظری |
240 |
10 |
اخلاقیات و نحوه آموزش و ارتباط با فرد دیابتی |
کدهای اخلاقی ارتباط درمانی-ارائه جدیدترین روش های برقراری ارتباط و آموزش افراد دیابتی: - توضیح در خصوص نحوه ی برقراری ارتباط با افراد دیابتی - توضیح در خصوص روش های موثر آموزش و نحوه ی تاثیر آن - توضیح در خصوص روش های پایبند کردن افراد دیابتی به درمان |
نظری |
480 |
11 |
آموزش دیابت و سلامت جنسی |
آموزش تغییرات جنسی در افراد دیابتی و تاثیرات اجتماعی و روانی آن بر فرد و خانواده: - توضیح در خصوص پاسخ های جنسی طبیعی افراد - توضیح در خصوص تاثیر تغییرات مکرر قند خون بر پاسخ های جنسی مرد و زن - آموزش شریک جنسی فرد، جهت آمادگی برای تغییرات احتمالی در ویژگی های جنسی فرد دیابتی - ارائه توصیه های مناسب برای پیشگیری از مشکلات جنسی |
نظری |
120 |
12 |
درمان های مکمل( سنتی) |
آگاهی از جایگاه طب مکمل( سنتی) در کنترل دیابت: - توضیح در خصوص انواع درمان های سنتی موجود در محدوده زندگی فرد - توضیح در خصوص تاثیر این درمان ها در کنترل دیابت - تشریح میزان تاثیر اینگونه درمان ها و میزان خطر آن ها - ارائه توصیه های مناسب به افرادی که از این داروها استفاده می کنند. |
نظری |
240 |
13 |
جامعه شناسی و پیشگیری |
ارائه اطلاعات در خصوص سطح اطلاعات جامعه و نگرش نسبت به دیابت و ارائه اطلاعات در خصوص روش های پیشگیری از دیابت نوع 2 در جامعه: - توضیح در خصوص سطح اطلاعات جامعه در مورد دیابت - شناسایی منابع و اولویت های مرتبط با دیابت در جامعه - توضیح روش های مداخله ای متنوع برای شناخت بیشتر دیابت مانند غربالگری، برنامه های آموزشی، مشاوره، مدارس، صدا و سیما و... - معرفی سطوح مختلف پیشگیری - توضیح در خصوص اهمیت غربالگری و برنامه های آموزشی در مدارس و محیط کار - معرفی سطوح مختلف سلامت فردی، جامعه، و سیاست های مرتبط با آن - تشریح نقش اطلاعات و مهارت های اجتماعی افراد در سیاست گذاران سلامت - استفاده از اطلاعات اپیدمیولوژی در برنامه های پیشگیری - تفسیر اطلاعات ارزیابی شده در جامعه و معرفی عوامل خطر و بازدارنده از دیابت در جامعه خود |
نظری |
480 |
14 |
آموزش دیابت در افراد سالمند |
ایجاد فرصتی برای درک بیشتر در خصوص نیاز های روانشناختی، آموزشی، تغذیه ای و بدنی افراد سالمند دارای دیابت: - توضیح نحوه ی آموزش افراد سالمند - آموزش تفاوت های درمانی افراد دیابتی سالمند - آموزش تغذیه مخصوص این سنین - آموزش ورزش های مناسب و راه های افزایش فعالیت در این دوران - توضیح نحوه ی عملکرد در شرایط خاص و اضطراری |
نظری |
240 |
15 |
آموزش دیابت بارداری |
آموزش دیابت بارداری به زبان ساده به افراد باردار: - تشریح یک برنامه ی کنترل قند در دیابت بارداری شامل تغذیه، ورزش و.. - آموزش زمان مراجعه به پزشک و طراحی برنامه کنترل دیابت - توضیح اهمیت ارتباط با اعضای تیم درمان و تست منظم قند خون - توضیح نیاز به پیگیری وضعیت بارداری پس از زایمان - توضیح احتمال بروز چاقی در کودک و بروز دیابت در مادر پس از زایمان - اهمیت داشتن برنامه ی غذایی، ورزشی، کنترل وزن و پرهیز از عوامل خطر مثل سیگار، فشار و چربی - تشریح وضعیت مادر برای بارداری های بعدی |
نظری |
120 |
16 |
آموزش دیابت به کودکان و نوجوانان |
آموزش دیابت به کودکان: - تشخیص اینکه کودکان ونوجوانان دارای نیازهای متفاوتی بوده و در طول زمان این نیازها تغییر می کنند. - تشریح عوامل موثر بر مدیریت دیابت: انسولین درمانی، مدیریت تغذیه، کنترل قند خون، خود مراقبتی، و عوامل روانشناختی مرتبط با آن - تتوضیح در خصوص مهارت های مورد نیاز فرد در مورد محل، تکنیک تزریق، کنترل منظم قند خون،.. - توضیح نیاز مداوم به ارزیابی رشد قد و وزن طبق چارت رشد - توضیح در خصوص افت قند در کودکان و نحوه ی مدیریت آن در شرایط و مکان های مختلف - توضیح نحوه ی تنظیم کربوهیدرات و انسولین با ورزش - توضیح در خصوص نقش تغذیه در پیشگیری و کنترل آن - توضیح در خصوص مشکلات غذایی در سنین مختلف مانند بدغذایی کودکان، فست فود، ممانعت از تزریق انسولین، افت قند و.. - درک مشکلات عصبی و روانی خانواده و فرد در هنگام تشخیص دیابت و آموزش آن ها - معرفی روش های تشویق و تنبیه توسط خانواده و اعضای تیم درمان - آموزش روش های مشارکت دادن فرد در فعالیت های اجتماعی و ورزشی - آموزش نحوه انجام تست قند خون - آموزش تغییرات تغذیه ای و انسولین فرد با افزایش سن و نحوه مواجه با عواملی مثل الکل، سیگار |
نظری |
360 |
17 |
آموزش تغذیه |
ارائه اطلاعات اولیه در خصوص تغذیه و توانمندسازی افراد مبتلا به دیابت برای ارزیابی نیازهای غذایی خود: - استفاده از روش های مختلف برای آموزش تغذیه - ارائه اطلاعات غذایی به افراد دیابتی نوع 1 و نوع 2 - ارائه اطلاعات غذایی به افراد دارای دیابت بارداری قبل و بعد از بارداری - ارائه اطلاعات غذایی به افراد دیابتی در سنین مختلف - ارائه اطلاعات غذایی به افراد دیابتی متناسب با مذهب و فرهنگ افراد - ارائه اطلاعات غذایی به افراد دارای اختلالات غذایی، اختلالات چربی، بیماری سلیاک |
نظری |
240 |
18 |
آموزش تغذیه |
ارائه اطلاعات اولیه در خصوص تغذیه و توانمندسازی افراد مبتلا به دیابت برای ارزیابی نیازهای غذایی خود: - استفاده از روش های مختلف برای آموزش تغذیه - ارائه اطلاعات غذایی به افراد دیابتی نوع 1 و نوع 2 - ارائه اطلاعات غذایی به افراد دارای دیابت بارداری قبل و بعد از بارداری - ارائه اطلاعات غذایی به افراد دیابتی در سنین مختلف - ارائه اطلاعات غذایی به افراد دیابتی متناسب با مذهب و فرهنگ افراد - ارائه اطلاعات غذایی به افراد دارای اختلالات غذایی، اختلالات چربی، بیماری سلیاک |
عملی |
720 |
19 |
پیشگیری از عوارض شایع دیابت (حاد و مزمن/ کوتاه مدت و بلند مدت) و درمان عوارض مبتنی بر شواهد |
بررسی و تشخیص پرستاری در شناسایی مشکلات مددجو با عوارض : ، هایپوگلایسمی، هیپرگلیسمی هیپراسمولار (HHS) و کتواسیدوز دیابتی (DKA)، نفروپاتی ، نوروپاتی ، چشمی ، قلبی وعروقی ، زخم پای دیابتی ، دمانس دیابتی |
نظری |
480 |
20 |
آموزش عوارض کوتاه مدت/بلند مدت |
- راه کارهای مدیریت افت قند خون-- - معاینه و بررسی مشکلات پا:-مدیریت شرایط اضطراری در منزل-ارائه ی راهکارهای پیشگیری از زخم پای دیابت |
عملی |
1080 |
21 |
انسولین درمانی |
آشنایی با نحوه استفاده و نگهداری انسولین با: - معرفی روش های مختلف آماده سازی و تزریق انواع انسولین ها( سرنگ، قلم، پمپ) - توضیح روش های نگهداری انسولین در شرایط مختلف - توضیح در خصوص راه های غلبه بر ترس مرتبط با شروع و ادامه ی انسولین - آشنایی با نحوه مدیریت دوز انسولین - توضیح در خصوص تغییر دوز انسولین در شرایط خاص مثل بیماری، سفر، ورزش، جراحی، شرایط مذهبی و فرهنگی |
عملی |
240 |
22 |
آموزش فعالیت بدنی |
ارائه اطلاعات در خصوص شرایط و روش هایی که می تواند باعث افزایش فواید و کاهش ریسک فعالیت بدنی برای افراد مبتلا به دیابت شود: - توضیح ورزش های هوازی، مقاومتی با ذکر مثال - ارائه فواید ورزش منظم در افراد دیابتی نوع 1 و 2 - شناسایی و توضیح موانع شروع و ادامه ورزش در افراد - کمک به افراد دیابتی برای شناسایی روش های ورزشی مناسب برای هر فرد - توضیح در خصوص ورزش های مناسب برای افراد دارای قطع پا، آرتریت و محدودیت های حرکتی |
نظری |
240 |
23 |
آموزش تکنولژهای نوین مرتبط |
پانسمانهای نوین- تکنولژیها و دستگاههای جدید |
عملی |
1080 |
|
کارورزی در عرصه |
آشنایی با دستگاهها و تجهیزات مربوط به پدوگرافی- ABI - تکنولژیهای نوین و ...- |
عملی |
5160 |
|
درمان و مراقبت بالینی مبتنی بر فرایند پرستاری |
بررسی وضعیت سلامت مددجو بر اساس فرآیند پرستاری طراحی پرستاری در مشکلات حاد و مزمن مددجویان دیابتیک مراقبت¬های پرستاری در درمان¬های رایج و نوین (انواع دیالیز، پیوندها، طب ایرانی، استفاده از سلولهای بنیادی، ازون تراپی، استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) ، وکیوم تراپی، لیزر تراپی، لارو درمانی و...) |
عملی |
1680 |
|
آموزش بیمار و خانواده |
آشنایی با اصول و تکنولوزی آموزشی و روشهای نوین آموزش و یادگیری در گروه های سنی مختلف - آشنایی با نحوه ی تزریق داروهای تزریقی از جمله انسولین، ویکتوزا و مصرف سایر داروها نحوه استفاده و نگهداری قلم های دارویی |
عملی |
2160 |
|
انسولین درمانی |
آشنایی با نحوه استفاده و نگهداری انسولین با: - معرفی روش های مختلف آماده سازی و تزریق انواع انسولین ها( سرنگ، قلم، پمپ) - توضیح روش های نگهداری انسولین در شرایط مختلف - توضیح در خصوص راه های غلبه بر ترس مرتبط با شروع و ادامه ی انسولین - آشنایی با نحوه مدیریت دوز انسولین - توضیح در خصوص تغییر دوز انسولین در شرایط خاص مثل بیماری، سفر، ورزش، جراحی، شرایط مذهبی و فرهنگی |
عملی |
1080 |
|
مدیریت بهبود کیفیت زندگی |
ارزیابی رفتارهای فرد در خودمراقبتی، (آیا نیاز های مراقبتی فرد مانند کنترل قند خون و ادرار، مراقبت از پاها و مراجعه منظم به پزشکان تامین می گردد.) - شناسایی موانع خودمراقبتی،شامل نگرانی های روان شناختی با همکاری فرد دیابتی، اهداف درمانی برای هر فرد به شکل مشخص تعیین می گردد( شامل قند خون، شاخص های چربی، فشار خون، HbA1c، برنامه غذایی و ورزشی) - آموزش راه های آموزش و مدیریت فرد به فرد - آماده سازی کودکان برای انتقال به دوران بزرگسالی - آموزش به افراد برای ارتباط منظم با اعضای تیم درمان و آموزش - شناسایی راه های ارزیابی مهارت های خودمراقبتی در افراد دیابتی - ارتقای اعتماد به نفس افراد دیابتی و آگاهی از حقوق افراد روش های کنترل استرس - واکسیناسیون |
عملی |
2160 |
|
نحوه آموزش و ارتباط با فرد دیابتی |
نحوه ی برقراری ارتباط با افراد دیابتی- بکارگیری روش های موثر آموزش و ارزیابی نحوه ی تاثیر آن- روش های پایبند کردن افراد دیابتی به درمان |
عملی |
1680 |
46 |
جمع |
نظری |
عملی |
|
47 |
5580 |
21360 |
||
48 |
مهارت های کسب شده پس از اخذ گواهینامه |
|||
49 |
|
توانایی کامل برای آموزش مراقبت از خود به افراد مبتلا به انواع دیابت |
|
|
50 |
توانایی کامل در استفاده از روشهای درمانی نوین |
|
|
|
51 |
توانایی بکارگیری روشهای پیشگیری و درمان عوارض دیابت |
|
|
|
52 |
دارا بودن توانایی و مهارت کافی جهت استفاده صحیح از تجهیزات |
|
|
|
|
دارا بودن توانایی بکارگیری انواع داروهای تزریقی از جمله انسولین ها، روش نگهداری و استفاده از انواع آن در موارد مختلف |
|
|
|
|
6- دارا بودن توانایی مدیریت مددجو با علائم هیپوگلیسمی، HHS ، DKA |
|
|
|
|
دارا بودن توانمندی در انجام اقدامات پیشگیرانه دیابت |
|
|
|
|
8- دارا بودن توانمندی دراستفاده از روشهای توانبخشی |
|
|
|
|
دارا بودن توانایی و مهارت کافی جهت انجام ABI |
|
|
|
|
دارا بودن توانایی و مهارت کافی جهت انجام پدوگرافی. |
|
|
|
|
راهنمایی و آموزش انتخاب های غذایی سالم به مددجو |
|
|
|
|
دارابودن توانایی انجام مراقبتهای پرستاری مانند مراقبت از زخم پای دیابتی در منزل، پیشگیری از عفونت، |
|
|
|
|
دارا بودن مهارت در تشخیص علائم هیپو و هیپر گلیسمی و کتو اسیدوز، انجام آزمایش خون و ادرار و تفسیر نتایج آن |
|
|
|
|
شیوه های نوین آموزش به بیمار و خانواده جهت پیشگیری از بروز عوارض بیماری دیابت |
|
|
|
|
شیوه های نوین آموزش به بیمار و خانواده در زمینه بروز عوارض و نحوه برخورد با آن |
|
|
|
|
توانمندی حضور فعال در تیم درمان دیابت و ارائه ی مشاوره های مورد نیاز |
|
|
|
|
توانایی برگزاری دوره های آموزشی برای بیماران و خانواده های آن ها |
|
|
|
|
توانایی برگزاری دوره های آموزشی برای پرستاران بخش های دیگر |
|
|
|
|
توانایی تنظیم گزارش در خصوص تمامی فعالیت های صورت گرفته |
|
|
|
|
توانایی مشارکت در بحث های میدانی با اعضای گروه درمان بیماری دیابت و سرپرستار |
|
|